26 tipp a család „digitális detoxához” – nemcsak a képernyőmentes héten
Tudtad, hogy a túlzott képernyőidő igazoltan rossz hatással van a gyermek vizuális egészségére, iskolai teljesítményére és általános viselkedésére? Életünk mégis szinte elképzelhetetlen, sőt kivitelezhetetlen a kütyük nélkül. Sőt nemcsak az életünket nem tudjuk a képernyők nélkül elképzelni, de még csak egy hetünket sem! Pedig már egy okoseszköz-mentes hétnek is rendkívül jó hatása lehet a pszichénkre, általános közérzetünkre, gondolkodásunkra…
Saját tapasztalat, hogy az elme szinte megtisztul egy hét digitális detox után, akárcsak a test a böjt után. Egyszer egy hetes csendes elvonuláson vettem részt, ahol nem javasolták a telefon használatát, maximum csak sürgős esetekben – és egyébként semmilyen más kommunikációt sem a többi résztvevőkkel. Meg kell mondjam, az első 2 nap kínszenvedés volt: az ember magára marad a gondolataival, és nem tud a virtuális világba menekülni előlük. Ám ahogy kioldódtak ezek a gondolatok és érzések, egyáltalán nem hiányzott többé a jól megszokott virtuális tér azzal a tömérdek, feldolgozhatatlan információval. Jó volt csak lenni, élvezni a napsütést, a tájat a világ zajától távol. Nemcsak kitisztított és feltöltött ez az egy hét, de a végén nem is esett jól visszatérni a kütyük sokszor felesleges fecsegésekkel teli világába. (Nem kell azért félteni, sajnos kb. 1 nap alatt visszaállt minden a régi kerékvágásba…).
Azóta (bár magam sajnos nem élek vele, már csak a munkám okán sem) receptre írnám fel a képernyőmentes napokat. Ezért is örültem, amikor meghallottam, hogy létezik egy olyan nemzetközi rendezvény, amely az elektronikus kütyük kiiktatását szorgalmazza egy hétre, április 30. és május 6. között. A képernyőmentes hét (Screen-Free Week) során arra ösztönzik a szülőket, hogy csökkentsék a tévé, az okostelefont és a tablet előtt töltött időt.
A kezdeményezés indulásakor, 1995-ben a tiltás csupán a TV készülék kikapcsolására vonatkozott (TV Turnoff Week). De miért is volt erre szükség? Ahogy a kutatások az évek során bebizonyították, a túl sok TV-nézés nagymértékben és persze negatív irányban befolyásolja a tanulást és a viselkedést. Tartalomtól függetlenül a túlzott képernyőidő megváltoztatja a gyermekek alapvető kapcsolatát a világgal, megfosztja őket a kreatív játéktól, a konstruktív problémamegoldástól, illetve abbéli képességüktől, hogy a világot értelemmel töltsék meg.
Digitális bébiszitterként használjuk, pedig nagyon veszélyes
A kezdeményezés azért is aktuális, mert a statisztikák egyáltalán nem biztatóak. Egy óvodás korú gyermek hetente átlagosan 32 órát tölt a képernyő előtt. A három hónapos csecsemők 40 százaléka rendszeresen néz valamilyen képernyőt. A számok pedig nem javulnak később sem: az iskoláskorú gyermekek még inkább használni fogják az elektronikus eszközöket. 8-18 életévük között átlagosan napi 4 és fél órát néznek tévét, másfél órát számítógépeznek, és több mint egy órát játszanak videojátékokkal. De milyen következményekkel jár mindez?
- A kutatások szerint a három évesnél fiatalabb gyermekeknél alvásproblémákhoz és megkésett beszédfejlődéshez vezet a sok képernyőidő.
- Minél több időt tölt egy óvodás vagy egy csecsemő a képernyő bámulásával, annál kevesebb interakcióba tud lépni a szüleivel.
- A kisgyermekkori képernyőidő olyan későbbi problémákhoz is vezet, mint a rossz iskolai, különösen matematikai teljesítmény, a csökkenő fizikai aktivitás, az áldozattá válás az osztályközösségben, sőt az elhízás és az agresszió is.
- Iskolás korban 2 vagy ennél több órányi képernyő előtt töltött idő olyan pszichológiai nehézségeket is okozhat, mint a hiperaktivitás, az érzelmi és magatartásbeli problémák, a társakkal való nehézségek.
- A hálószobában lévő televízióval rendelkező tinik kevesebbet mozognak, kevésbé egészséges táplálkozási szokásokat vesznek fel (gyakran túlsúlyosak), és rosszabb iskolai teljesítményt mutatnak.
És ha mindez nem lenne elég, a túl sok képernyő nézésétől egy úgynevezett „számítógépes látás szindrómát” is kaphatunk, vagyis olyan képernyő okozta egészségügyi problémák együttesétől szenvedhetünk, mint például a szemfáradság, a fejfájás, a homályos látás, a száraz szemek, a nyak-és hátproblémák. Sajnos mindazok, akik naponta legalább 2 órát töltenek a számítógép előtt, bizonyára ismerik ezeket a tüneteket.
Meggyőztünk? Ha igen, a következő ötletek segíthetnek a képernyőidő mérséklésében nemcsak a képernyőmentes héten, de akár hosszútávon is. Hiszen annyi mindent lehet csinálni a virtuális világon kívül is!
- Olvassunk minél több könyvet!
- Látogassunk meg a helyi könyvtárat vagy könyváruházat!
- Sose együnk képernyő előtt!
- Játszunk szójátékokat!
- Meséljünk egymásnak!
- Rajzoltassuk a gyereket, és kérjük meg arra, hogy beszéljenek róla!
Olvasd el cikkünket a témában: Pálcikaember és házikó! Mit árulnak el a gyerekrajzok?
- Olvassunk fel verseket hangosan!
- Alkossunk verseket, rímeket!
Olvasd el cikkünket a témában: Élvezetes memoriterezés? 6 + 1 tipp a játékos verstanuláshoz!
- Énekeljünk!
- Karaokézzunk!
- Hívjuk meg a szomszédokat egy vacsorára!
- Túrázzunk!
- Csináljunk kézműves foglalkozást!
- Társasozzunk!
Olvasd el cikkünket a témában: Miért fontos társasoznunk? 5 könnyed társas nyaraláshoz
- Építsünk erődöt, bunkert!
- Játsszunk hangszereken!
- Hívjunk fel egy rég nem látott rokont! (igen, a telefont beszélgetésre is lehet használni)
- Végezzünk önkéntes szolgálatot egy közösségben!
- Készítsünk képregényt!
- Vállaljunk el nyári „munkákat”, pl. kutyasétáltatást, kertészkedést!
- Vegyünk részt egy rajzkurzuson!
- Rendezzünk sportbajnokságokat (ping-pong, röplabda)
Olvasd el cikkünket a témában: Milyen sportszemélyiség a gyereked?
- Biztassuk a gyereket arra, hogy korrepetálja egy fiatalabb társát.
- Menjünk el egy múzeumba vagy egy galériába!
- Csináljunk kerti akadálypályát!
- Szedjük fel a szemetet egy parkban, erdőben!
A The Vision Therapy Center cikke nyomán
Bánosi Eszter