26 tipp a család „digitális detoxához” – nemcsak a képernyőmentes héten

2018 május 10 4 perc olvasás

26 tipp a család „digitális detoxához” – nemcsak a képernyőmentes héten

Tudtad, hogy a túlzott képernyőidő igazoltan rossz hatással van a gyermek vizuális egészségére, iskolai teljesítményére és általános viselkedésére? Életünk mégis szinte elképzelhetetlen, sőt kivitelezhetetlen a kütyük nélkül. Sőt nemcsak az életünket nem tudjuk a képernyők nélkül elképzelni, de még csak egy hetünket sem! Pedig már egy okoseszköz-mentes hétnek is rendkívül jó hatása lehet a pszichénkre, általános közérzetünkre, gondolkodásunkra…

Saját tapasztalat, hogy az elme szinte megtisztul egy hét digitális detox után, akárcsak a test a böjt után. Egyszer egy hetes csendes elvonuláson vettem részt, ahol nem javasolták a telefon használatát, maximum csak sürgős esetekben – és egyébként semmilyen más kommunikációt sem a többi résztvevőkkel.  Meg kell mondjam, az első 2 nap kínszenvedés volt: az ember magára marad a gondolataival, és nem tud a virtuális világba menekülni előlük. Ám ahogy kioldódtak ezek a gondolatok és érzések, egyáltalán nem hiányzott többé a jól megszokott virtuális tér azzal a tömérdek, feldolgozhatatlan információval. Jó volt csak lenni, élvezni a napsütést, a tájat a világ zajától távol. Nemcsak kitisztított és feltöltött ez az egy hét, de a végén nem is esett jól visszatérni a kütyük sokszor felesleges fecsegésekkel teli világába. (Nem kell azért félteni,  sajnos kb. 1 nap alatt visszaállt minden a régi kerékvágásba…).

Ha a szülők tippjeire is kíváncsi vagy, feltétlenül olvasd el erről szóló cikkünket! - Szülők tesztelték, így csökkentsd a képernyőidőt!

Azóta (bár magam sajnos nem élek vele, már csak a munkám okán sem) receptre írnám fel a képernyőmentes napokat. Ezért is örültem, amikor meghallottam, hogy létezik egy olyan nemzetközi rendezvény, amely az elektronikus kütyük kiiktatását szorgalmazza egy hétre, április 30. és május 6. között. A képernyőmentes hét (Screen-Free Week) során arra ösztönzik a szülőket, hogy csökkentsék a tévé, az okostelefont és a tablet előtt töltött időt.

A kezdeményezés indulásakor, 1995-ben a tiltás csupán a TV készülék kikapcsolására vonatkozott (TV Turnoff Week). De miért is volt erre szükség? Ahogy a kutatások az évek során bebizonyították, a túl sok TV-nézés nagymértékben és persze negatív irányban befolyásolja a tanulást és a viselkedést. Tartalomtól függetlenül a túlzott képernyőidő megváltoztatja a gyermekek alapvető kapcsolatát a világgal, megfosztja őket a kreatív játéktól, a konstruktív problémamegoldástól, illetve abbéli képességüktől, hogy a világot értelemmel töltsék meg.

Digitális bébiszitterként használjuk, pedig nagyon veszélyes

A kezdeményezés azért is aktuális, mert a statisztikák egyáltalán nem biztatóak. Egy óvodás korú gyermek hetente átlagosan 32 órát tölt a képernyő előtt. A három hónapos csecsemők 40 százaléka rendszeresen néz valamilyen képernyőt. A számok pedig nem javulnak később sem: az iskoláskorú gyermekek még inkább használni fogják az elektronikus eszközöket. 8-18 életévük között átlagosan napi 4 és fél órát néznek tévét, másfél órát számítógépeznek, és több mint egy órát játszanak videojátékokkal.  De milyen következményekkel jár mindez?

  • A kutatások szerint a három évesnél fiatalabb gyermekeknél alvásproblémákhoz és megkésett beszédfejlődéshez vezet a sok képernyőidő.
  • Minél több időt tölt egy óvodás vagy egy csecsemő a képernyő bámulásával, annál kevesebb interakcióba tud lépni a szüleivel.
  • A kisgyermekkori képernyőidő olyan későbbi problémákhoz is vezet, mint a rossz iskolai, különösen matematikai teljesítmény, a csökkenő fizikai aktivitás, az áldozattá válás az osztályközösségben, sőt az elhízás és az agresszió is.
  • Iskolás korban 2 vagy ennél több órányi képernyő előtt töltött idő olyan pszichológiai nehézségeket is okozhat, mint a hiperaktivitás, az érzelmi és magatartásbeli problémák, a társakkal való nehézségek.
  • A hálószobában lévő televízióval rendelkező tinik kevesebbet mozognak, kevésbé egészséges táplálkozási szokásokat vesznek fel (gyakran túlsúlyosak), és rosszabb iskolai teljesítményt mutatnak.

 

És ha mindez nem lenne elég, a túl sok képernyő nézésétől egy úgynevezett „számítógépes látás szindrómát” is kaphatunk, vagyis olyan képernyő okozta egészségügyi problémák együttesétől szenvedhetünk, mint például a szemfáradság, a fejfájás, a homályos látás, a száraz szemek, a nyak-és hátproblémák. Sajnos mindazok, akik naponta legalább 2 órát töltenek a számítógép előtt, bizonyára ismerik ezeket a tüneteket.

Meggyőztünk? Ha igen, a következő ötletek segíthetnek a képernyőidő mérséklésében nemcsak a képernyőmentes héten, de akár hosszútávon is. Hiszen annyi mindent lehet csinálni a virtuális világon kívül is!

 

  • Olvassunk minél több könyvet!
  • Látogassunk meg a helyi könyvtárat vagy könyváruházat!
  • Sose együnk képernyő előtt!
  • Játszunk szójátékokat!
  • Meséljünk egymásnak!
  • Rajzoltassuk a gyereket, és kérjük meg arra, hogy beszéljenek róla!

 

Olvasd el cikkünket a témában: Pálcikaember és házikó! Mit árulnak el a gyerekrajzok?

  • Olvassunk fel verseket hangosan!
  • Alkossunk verseket, rímeket!

 

Olvasd el cikkünket a témában: Élvezetes memoriterezés? 6 + 1 tipp a játékos verstanuláshoz!

  • Énekeljünk!
  • Karaokézzunk!
  • Hívjuk meg a szomszédokat egy vacsorára!
  • Túrázzunk!
  • Csináljunk kézműves foglalkozást!
  • Társasozzunk!

 

Olvasd el cikkünket a témában: Miért fontos társasoznunk? 5 könnyed társas nyaraláshoz

 

  • Építsünk erődöt, bunkert!
  • Játsszunk hangszereken!
  • Hívjunk fel egy rég nem látott rokont! (igen, a telefont beszélgetésre is lehet használni)
  • Végezzünk önkéntes szolgálatot egy közösségben!
  • Készítsünk képregényt!
  • Vállaljunk el nyári „munkákat”, pl. kutyasétáltatást, kertészkedést!
  • Vegyünk részt egy rajzkurzuson!
  • Rendezzünk sportbajnokságokat (ping-pong, röplabda)

 

Olvasd el cikkünket a témában: Milyen sportszemélyiség a gyereked?

  • Biztassuk a gyereket arra, hogy korrepetálja egy fiatalabb társát.
  • Menjünk el egy múzeumba vagy egy galériába!
  • Csináljunk kerti akadálypályát!
  • Szedjük fel a szemetet egy parkban, erdőben!

 

A The Vision Therapy Center cikke nyomán

Bánosi Eszter


Blog témájú írások

januári programtippek
5 tipp szülőknek a szürke januári napokhoz

2022 január 18 3 perc olvasás

Legnépszerűbb játékok
Melyek voltak a legnépszerűbb játékok 2021-ben?

2022 január 12 3 perc olvasás

Játéksziget fenntarthatóság
Mi mindent tett a Játéksziget a fenntarthatóságért 2021-ben?

2022 január 07 4 perc olvasás