Élvezetes memoriterezés? 6 + 1 tipp a játékos verstanuláshoz
Kevés olyan gyerek van, aki szívesen memoriterezne. A verstanulás általában kötelező, sok kínnal járó foglalatosság a legtöbbek számára. A gyerekek nem értik, miért kell fejből tudniuk az Anyám tyúkját, pedig számos előnye van a szövegmemorizálásnak, hiszen fejleszti a ritmust, a nyelvi készségeket, a szókincset, a képzeletet, a gondolkodást, az érvelést. A gyermek általuk magába szívja a magyar nyelv szabályait, sőt a magyar kultúrát is.
De hol van mindebben az öröm? – tehetjük fel jogosan a kérdést, hiszen közös tapasztalatunk, hogy öröm nélkül igencsak unalmas lesz maga a folyamat, és silány a végeredmény. Cikkünkben most tippeket adunk arra, hogy ne csak örömtelibb legyen a verstanulás, de könnyebben is menjen.
#1. Verstanulás hinta-palintázva: A gördülékeny memoriterezés egyik legnagyobb gátja, hogy általában a szobájába zárva, az íróasztal felett görnyedve próbálja a gyerek magába tuszkolni a szöveget. Majd mikor végre úgy érzi, sikerült, kijön elénk, és elszavalja – kisebb, nagyobb sikerrel. Mivel semmilyen élményt nem jelentett számára a tanulás, a mondatok összefüggéstelenül, kesze-kuszán hevernek a fejében – nem csoda, ha pár nap múlva már csak foszlányok maradnak a versből, vagy még azok sem. Tapasztalat, hogy sokkal könnyebben rögzül egy szöveg, ha annak megtanulása különleges helyhez vagy élményhez kötődik. Memoriterezni pedig bárhol lehet: a buszon, a kádban, a játszótéren, hintázás közben. Ráadásul a hintázás – számos előnye mellett – stimulálja az agykérget, ami a koncentrációért felelős, sőt erősíti a két agyfélteke közötti kapcsolatot, így a koordináció mellett a gondolkodási képességet is.
#2. Ritmizálj, mondd fel magadnak rögzítőről: Ha nem számít az előadásmód, mert nem egy kis színészt akarunk a gyerekből nevelni, hangsúlyozzuk a szöveg ritmusát, mert így könnyebben rögzül a szöveg. Akár még tapsolhatunk, dobbanthatunk is a lábunkkal, vagy lekopoghatjuk a hátán, miközben segítünk a gyerekünknek verset memorizálni.
Főleg az egyetemen tapasztaltam – amikor hiányoztam az előadásokról -, hogy könnyebben rögzül a tanulnivaló, ha azt halljuk valakitől, és tényleg: sokkal nehezebb volt olyan jegyzetből tanulni, amit nem én írtam, mint olyanból, amit saját magam jegyzeteltem a tanár előadása alapján. Kérjük meg a gyerekünket, hogy mondja fel a telefon hangrögzítőjére a verset, így sokkal jobban belemászik a fülébe.
#3. Legyünk mini zeneszerzők! Verset tanulni nem könnyű, de dalt igen! Ezt, mint volt kórustag, igazolhatom. Költsünk a vershez egy dalt, vagy kössük össze egy már meglévő dallammal. Ha módunkban áll, keressük a vers megzenésített verzióját.
#4. Vagy koreográfusok! A szöveg tanulásában nemcsak az éneklés, a dallam, a ritmus segíthet, de az is, ha mozgunk rá. Ez a mozgás lehet a vers tartalmának pantomimszerű előadása, vagy a vers ritmusára való tánc, dobolás, hintázás.
#5. Vagy Picassók! Ha a gyerekünk inkább vizuális típus, rajzoltassuk le vele a verset, mert valószínű sokkal jobban fel tudja majd idézni azt, ha előtte megjelenítette versszakonként a történetet egy rajzlapon. A jelenetekhez a sorok, versszakok kezdőbetűit is odakanyarinthatja, így még könnyebbé válik a felidézés.
#6. Könyvet a párna alá! Nekem inkább a matematika képletek megtanulása okozott gondot, mert azokat tényleg semmihez nem tudtam kötni. A nagymamám ezért azt javasolta minden matekdolgozat előtt, hogy tegyem a könyvet a párnám alá, mert éjszaka belemegy a tudás a fejembe. Nagyinak igaza volt: közvetlen elalvás előtt nagyon fogékony az agyunk az információra.
# plusz 1: Persze egy jó vers olyan, mint a camambert sajt: meg kell érnie ahhoz, hogy igazán jól menjen a szavalása. Állítólag két hét kell ahhoz, hogy egy néhány versszakos szöveg még sokáig megmaradjon az emlékezetben. Legyünk türelmesek és kitartóak, és biztassuk erre a gyerekünket!
Bánosi Eszter