Zöld kalandozások: 7 tipp a papír játékos újrahasznosítására
Ma nem csak a meteorológiai tavasz első napja van, hanem az Újrapapír Világnapja is. A Magyarországról induló környezetvédelmi kezdeményezést a Hulladék Munkaszövetség (HUMUSZ) találta ki 2006-ban azért, hogy felhívja a figyelmet a társadalom pazarló papírfogyasztására és a papír mint hulladék és mint természeti erőforrás újrahasznosításának fontosságára. És hogy miért is pazarló? Például azért, mert 1 tonna papír előállításához 1700 kg fa kell, és minden kilogramm papír előállításához 30-40 liter vizet használnak el. A világon évente több mint 300 millió tonna, fejenként 48-50 kg papír fogy – Magyarországon kb. 60-70 kg, míg nyugat Európában évi 160-170 kg fejenként, sőt az USA-ban akár 300 kg is.
Én úgy tapasztalom, hogy nálunk már régóta arra ösztönzik a gyerekeket, hogy tudatosan használják a papírt. Már a 90-es években is minden évben rendeztek papírgyűjtési akciót, amire a kerületben szinte minden család nagy erőkkel készült, és kötegekben vártak minket a papírok, lejárt telefonkönyvek. Minél többet gyűjtöttünk, annál több piros pontra számíthattunk környezetismeretből. Nem csoda, hiszen 60 kiló visszaforgatott papír egy fának az életével egyenértékű. Arra is emlékszem, hogy rajzoláshoz is sokszor használtuk elrontott nyomtatások, vagyis inkább gépelések hátoldalát, és akkoriban jelentek meg az újrahasznosított papírok is a papírboltok polcain.
De hogyan tudnánk még jobban elmélyíteni a kicsikben, hogy tudatosabb papírhasználók legyenek? Hogyan lehet takarékoskodni a papír felhasználásával? Íme pár tipp:
#1. Vonjuk be őket a kerti munkálatokba: Ha már lassan tényleg itt a tavasz, telepítsünk fákat, bokrokat, füvet, virágot együtt – bármi megteszi, amire csak lehetőségünk van. A gyerekek szívesen részt vesznek a munkában, és egyre nagyobb gondot fordítanak majd a növények megóvására és ápolására.
#2. Menjünk minél többet a szabadba kirándulni, és közben ismerjük meg a fákat. Most már léteznek tudatos természetjárást elősegítő, úgynevezett Meseösvények (pl. a Sas-hegyen, Óbudán, a Kis-Sváb-hegyen, Záporkertben), amelyek egy-egy terület állat-, és növényvilágával ismertetik meg a gyerekeket, miközben felhívják a figyelmet a természet értékeinek megőrzésére és a természetjárás szabályaira is. A túrák alatt bejárható ösvényekhez különböző mesék kapcsolódnak, és különféle játékok segítenek a tanulásban. További információ: Európalánta Egyesület – Mimó s Csipek
#3. Az úgynevezett környezetvédő gyerekkönyvek vidám rajzokkal, történetekkel, hasznos tanácsokkal mutatják meg a gyerekeknek, hogy mennyi mindent tudnak tenni a Föld védelmében. A Hulladék Históriák – klímanó történetek c. mesekönyv például a szelektív hulladékgyűjtést magyarázza el a kicsiknek is jól érthetően, a Glóbi kalandjai a környezettudatos életmód rejtelmeibe avatja be őket, sőt Micimackó és barátai is azon ügyködnek, hogyan lehetne a feleslegessé vált holmikat újrahasznosítani Az erdő meséi című könyvben.
#4. Merítsünk papírt! A felhalmozódott papírhulladékok remek felhasználása a papírmerítés. Vegyünk elő egy fa képkeretet és feszítsünk rá egy sűrű szövésű szúnyoghálót, dróthálót, majd rögzítsük szöggel vagy tűzőgéppel. Tépkedjünk apró darabokra tojástartót vagy matt felületű szórólapokat, reklámújságokat, áztassuk a vízbe őket egy napra. Másnap gyúrjuk át a kezünkkel a vizes papírt, adagoljuk a turmixgépbe, tegyünk hozzá vizet, és turmixoljuk össze. A pépet öntsük egy nagy tálba vagy lavórba, és merítsük bele a keretünket. Miután kivettük, csurgassuk le róla a vizet, és egy gyors mozdulattal borítsuk rá egy törölközőre terített konyharuhára. A vizes papírra terítsünk még egy konyharuhát és arra egy újabb törölközőt, majd sodrófával nyomkodjuk ki belőle a nedvességet. Hagyjuk száradni a konyharuhán. Vasalóval simíthatjuk ki, ha pöndörödne. Színes papírt is készíthetünk, ha a vízhez pl. cékla levét adjuk.
#5. Ha kissé bonyolultnak találjuk az előbbi eljárást, készíthetünk papírmasé figurákat. Minél vékonyabb papírt használunk, annál jobb. Itt is érdemes egy napra vízbe áztatni a papírcafatokat, majd összebotmixelni, de kipróbáltam, úgy is működik, ha tapétaragasztóba vagy csirízbe mártogatjuk a száraz fecniket. Én állatokat készítettem, melyeknek alapját általában egy WC-guriga adta, arra tettem rá a ragasztóba mártogatott papírt, és formáztam meg aztán a kívánt figurára.
#6. És ha már WC-guriga… Rengeteg mindent készíthetünk belőle együtt: kaspót, ceruzatartót, telefontartót, kis rágcsálóknak házikót, madáretetőt.
Nézzétek meg ezt a videót, és inspirálódjatok!
#7. A suliban is maradhatunk környezettudatosak! Olyan füzeteket, mappákat vegyünk, amely újrahasznosított, fehérítetlen papírból és fenntartható erdőgazdálkodásból származó fából (FSC) készültek. Papírszalvéta helyett textilszalvétát csomagoljunk a tízóraihoz. Ne használjunk csomagolópapírt, hiszen a papírfogyasztás 41 százalékát a papírcsomag adja, amely könnyen, akár 5-10-szer is újrahasznosítható lehetne. Helyette használjuk újságokat.
Ti hogyan spóroltok a papírral?
Bánosi Eszter