Varázslatos építőjáték: 5 ok, amiért érdemes rendszeresen építeni
Kutatások bizonyítják, hogy az építőjátékok fejlesztik a térbeli, matematikai, nyelvi készségeket, a kreativitást, a problémamegoldást, és még számtalan készséget.
Az építőjátékokkal való játék megváltoztatja a gyermekek gondolkodását, hiszen ösztönzi a kreativitást, élesíti a döntési képességet. Egy viselkedés-lélektannal foglalkozó pszichológus, Rachel Keen szerint a szülőknek és tanároknak olyan környezetet kell teremteniük a gyermekek számára, amely erősíti a problémamegoldó képességüket. Az építőjátékok szerinte teljesen megfelelnek ennek a célnak.
A matematikai készségeimet tekintve én például biztosan jobban jártam volna, ha többet építek gyerekkoromban, de valahogy engem nem igen kötöttek le az építőjátékok. A 80-as években igencsak népszerű, tulajdonképpen majdnem az egyetlen forgalomban lévő Babylon építőjátékról sem az jutott eszembe, milyen eszméletlen szerkezeteket építek majd belőle (bár állítólag nemigen volt alkalmas rá, mert mindig eltörtek a pálcikák), hanem hogy ha beledugom a golyóbisba a pálcikát, akkor lesz házi készítésű, műanyag „nyalókám”. Később a LEGO sem kötött le túlságosan, bár a figuráival szerettem játszani. Anyukámat viszont annál inkább: azt mesélte, hogy titokban mindig kilopta a szobámból, és éjjelente csodás házakat épített belőle.
Pedig számtalan előny származhat abból, ha gyakran játszunk építőset. Nézzük, melyek ezek:
#1. Kiváló térbeli készségek
Számos tanulmány mutatta ki, hogy kapcsolat van a térbeli készségek és az építőjátékok között. Egy kísérletben 51 óvodás gyermek építési tevékenységét figyelték meg, és felfedeztek egy mintát: azok a gyerekek, akik nagyobb érdeklődést mutattak az építés iránt, és kifinomultabb struktúrákat építettek, a térbeli intelligenciát mérő teszten is sokkal jobb eredményeket értek el.
Egy másik kísérletben arra kérték a gyerekeket, hogy reprodukáljanak egy struktúrát egy modell vagy egy tervrajz alapján; és a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ez a fajta tevékenység javítja a mentális forgatóképességet, vagyis a három dimenziós formák képzeletbeli forgatását és elemzését.
#2.Matematikai készségek
Szintén egy tanulmány mutatott rá arra, hogy a LEGÓ-val való hosszú távú játéknak hatalmas eredménye van: minél bonyolultabb építményeket hoztak létre a gyerekek 4 éves koruktól kezdve, annál magasabb matematikai teljesítményt értek el a középiskolában. Egy holland tanulmány azt is megállapította, hogy azok a 6. osztályos diákok, akik legtöbb szabadidejüket valamilyen építési játékkal töltötték, jobban teljesítettek matematikai teszteken. Különösen jó erre a célra az Engino Discovering STEM sorozata, amelyet tanárok és tudósok fejlesztettek ki.
#3. Kreatív, divergens problémamegoldás
A pszichológusok két főbb probléma-típust különítenek el: a konvergens problémákat, amelyeknek csupán egy helyes megoldásuk van, és a divergens problémákat, amelyekre több jó válasz is adható. Az Engino elemeit például számtalan módon egymáshoz illeszthetik és növelhetik a gyerekek, a sokoldalú rudak és csatlakozók pedig olyan egyedülálló geometriai jellemzőkkel rendelkeznek, amelyekkel egyszerre akár 6 oldalra is építkezhetnek. Az elemek sokféle módon való összeillesztése miatt az ilyen típusú játék divergensnek tekinthető. Az építőjátékokkal való játék tehát felkészíti a gyermekeket a kreatív gondolkodásra és a sokszínű problémamegoldásra.
Egy kísérletben a kutatók kétféle játéktípussal játszatták a gyermekeket: néhány gyermek konvergens játékot kapott (puzzle darabok), néhány pedig divergens játékot (vastag, blokkszerű habformák). Az eredmény nem volt meglepő: azok a gyerekek, akik a habformákkal játszottak, sokkal jobban teljesítettek a divergens problémamegoldás terén, és számos kreatív megoldásuk volt a problémára.
#4. Kooperatív játék
A kutatók szerint a gyerekek sokkal barátságosabbak és szociálisabbak lesznek, ha együttműködve dolgoznak építési projekteken. Azok az autista gyermekek például, akik játszótéren foglalkozhattak építőjátékokkal, sokkal nagyobb javulást értek el szociális készségeikben, és a normálisan fejlődő gyermekek is magasabb színvonalú barátságokat kötöttek az építőjáték során.
#5. Nyelvi készségek
Mindezek mellett egy tanulmányban azt is kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik építőjátékkal játszanak magasabb pontszámot érnek el a szókincs terén, a nyelvtani teszteken, és kevesebbet néznek tévét. Mindez valószínű annak köszönhető, hogy azok a gyerekek, akik több időt töltenek építéssel, többet beszélnek a szülőkkel.
Tipp: Így hozzuk ki a legtöbbet az építőjátékokból!
- Játszunk együtt velük: kutatások szerint a fiatalabb gyermekek sokat kamatoznak abból, ha valaki megmutatja, hogyan építsenek.
- Ösztökéljük játékra különféle kiegészítőkkel: megfelelően méretezett kiegészítő játékokkal (pl. kis figurák, autók) a gyerekek ötleteket kaphatnak arra, mit építsenek.
- Kombináljuk az építőjátékot egy történettel: Janie Heisner kutató építőjátékokat használt arra, hogy bemutassa a különféle történeteket az ovisoknak. Minden egyes történet után a gyerekek hozzáférést kaptak a kellékekhez, és nagyobb kedvvel játszottak velük.
- Adjunk nekik kihívást speciális építési feladatokkal: persze fontos, hogy szabadon is játszanak vele, de különleges előnyöket nyernek azzal, ha követhetnek egy sablont. Használjunk képeket, amelyek inspirálják, vagy irányítják az építés folyamatát.
- Ösztönözzük őket együttműködésre!
- Ne felejtsük el, hogy a fantázia a játék értékes része: Bár az építőjátékok mechanikusnak tűnnek, a fantáziát is nagyban fejleszthetik. Gondoljunk például az Engino Inventorra, amely akár 120 jármű építésére is alkalmas lehet. Támogassuk őket abban, hogy különféle történeteket kapcsoljanak az építéshez.
Forrás: Youtube
A parentingscience.com cikke nyomán