Varázslatos építőjáték: 5 ok, amiért érdemes rendszeresen építeni
2017 október 193 perc olvasás
Kutatások bizonyítják, hogy az építőjátékok fejlesztik a térbeli, matematikai, nyelvi készségeket, a kreativitást, a problémamegoldást, és még számtalan készséget.
Az építőjátékokkal való játék megváltoztatja a gyermekek gondolkodását, hiszen ösztönzi a kreativitást, élesíti a döntési képességet. Egy viselkedés-lélektannal foglalkozó pszichológus, Rachel Keen szerint a szülőknek és tanároknak olyan környezetet kell teremteniük a gyermekek számára, amely erősíti a problémamegoldó képességüket. Az építőjátékok szerinte teljesen megfelelnek ennek a célnak.
A Játéksziget a Kincses Óvodában járt, hogy tesztelje a Geomagot az ovisok körében. Nézd meg videónkat, amelyben Bencsicsné Hubert Enikő osztotta meg tapasztalatait erről a szuper játékról!
A matematikai készségeimet tekintve én például biztosan jobban jártam volna, ha többet építek gyerekkoromban, de valahogy engem nem igen kötöttek le az építőjátékok. A 80-as években igencsak népszerű, tulajdonképpen majdnem az egyetlen forgalomban lévő Babylon építőjátékról sem az jutott eszembe, milyen eszméletlen szerkezeteket építek majd belőle (bár állítólag nemigen volt alkalmas rá, mert mindig eltörtek a pálcikák), hanem hogy ha beledugom a golyóbisba a pálcikát, akkor lesz házi készítésű, műanyag „nyalókám”. Később a LEGOsem kötött le túlságosan, bár a figuráival szerettem játszani. Anyukámat viszont annál inkább: azt mesélte, hogy titokban mindig kilopta a szobámból, és éjjelente csodás házakat épített belőle.
Pedig számtalan előny származhat abból, ha gyakran játszunk építőset. Nézzük, melyek ezek:
#1. Kiváló térbeli készségek
Számos tanulmány mutatta ki, hogy kapcsolat van a térbeli készségek és az építőjátékok között. Egy kísérletben 51 óvodás gyermek építési tevékenységét figyelték meg, és felfedeztek egy mintát: azok a gyerekek, akik nagyobb érdeklődést mutattak az építés iránt, és kifinomultabb struktúrákat építettek, a térbeli intelligenciát mérő teszten is sokkal jobb eredményeket értek el.
Egy másik kísérletben arra kérték a gyerekeket, hogy reprodukáljanak egy struktúrát egy modell vagy egy tervrajz alapján; és a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ez a fajta tevékenység javítja a mentális forgatóképességet, vagyis a három dimenziós formák képzeletbeli forgatását és elemzését.
Az Enginót is teszteltük a Kincses Óvodában. Tudd meg, milyen készségeket fejleszt ez a forradalmian új építőjáték!
#2.Matematikai készségek
Szintén egy tanulmány mutatott rá arra, hogy a LEGÓ-val való hosszú távú játéknak hatalmas eredménye van: minél bonyolultabb építményeket hoztak létre a gyerekek 4 éves koruktól kezdve, annál magasabb matematikai teljesítményt értek el a középiskolában. Egy holland tanulmány azt is megállapította, hogy azok a 6. osztályos diákok, akik legtöbb szabadidejüket valamilyen építési játékkal töltötték, jobban teljesítettek matematikai teszteken. Különösen jó erre a célra az Engino Discovering STEM sorozata, amelyet tanárok és tudósok fejlesztettek ki.
#3. Kreatív, divergens problémamegoldás
A pszichológusok két főbb probléma-típust különítenek el: a konvergens problémákat, amelyeknek csupán egy helyes megoldásuk van, és a divergens problémákat, amelyekre több jó válasz is adható. Az Engino elemeit például számtalan módon egymáshoz illeszthetik és növelhetik a gyerekek, a sokoldalú rudak és csatlakozók pedig olyan egyedülálló geometriai jellemzőkkel rendelkeznek, amelyekkel egyszerre akár 6 oldalra is építkezhetnek. Az elemek sokféle módon való összeillesztése miatt az ilyen típusú játék divergensnek tekinthető. Az építőjátékokkal való játék tehát felkészíti a gyermekeket a kreatív gondolkodásra és a sokszínű problémamegoldásra.
Egy kísérletben a kutatók kétféle játéktípussal játszatták a gyermekeket: néhány gyermek konvergens játékot kapott (puzzle darabok), néhány pedig divergens játékot (vastag, blokkszerű habformák). Az eredmény nem volt meglepő: azok a gyerekek, akik a habformákkal játszottak, sokkal jobban teljesítettek a divergens problémamegoldás terén, és számos kreatív megoldásuk volt a problémára.
#4. Kooperatív játék
A kutatók szerint a gyerekek sokkal barátságosabbak és szociálisabbak lesznek, ha együttműködve dolgoznak építési projekteken. Azok az autista gyermekek például, akik játszótéren foglalkozhattak építőjátékokkal, sokkal nagyobb javulást értek el szociális készségeikben, és a normálisan fejlődő gyermekek is magasabb színvonalú barátságokat kötöttek az építőjáték során.
#5. Nyelvi készségek
Mindezek mellett egy tanulmányban azt is kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik építőjátékkal játszanak magasabb pontszámot érnek el a szókincs terén, a nyelvtani teszteken, és kevesebbet néznek tévét. Mindez valószínű annak köszönhető, hogy azok a gyerekek, akik több időt töltenek építéssel, többet beszélnek a szülőkkel.
Tipp: Így hozzuk ki a legtöbbet az építőjátékokból!
Játszunk együtt velük: kutatások szerint a fiatalabb gyermekek sokat kamatoznak abból, ha valaki megmutatja, hogyan építsenek.
Ösztökéljük játékra különféle kiegészítőkkel: megfelelően méretezett kiegészítő játékokkal (pl. kis figurák, autók) a gyerekek ötleteket kaphatnak arra, mit építsenek.
Kombináljuk az építőjátékot egy történettel: Janie Heisner kutató építőjátékokat használt arra, hogy bemutassa a különféle történeteket az ovisoknak. Minden egyes történet után a gyerekek hozzáférést kaptak a kellékekhez, és nagyobb kedvvel játszottak velük.
Adjunk nekik kihívást speciális építési feladatokkal: persze fontos, hogy szabadon is játszanak vele, de különleges előnyöket nyernek azzal, ha követhetnek egy sablont. Használjunk képeket, amelyek inspirálják, vagy irányítják az építés folyamatát.
Ösztönözzük őket együttműködésre!
Ne felejtsük el, hogy a fantázia a játék értékes része: Bár az építőjátékok mechanikusnak tűnnek, a fantáziát is nagyban fejleszthetik. Gondoljunk például az Engino Inventorra, amely akár 120 jármű építésére is alkalmas lehet. Támogassuk őket abban, hogy különféle történeteket kapcsoljanak az építéshez.