„Kapitány, kapitányom!” - híres pedagógusok, akik megváltoztatták a világot
„Senki soha nem akarta tudni, ki volt a tanárom, ki mutatta meg nekem a magasabb szintű matematikai tudományt, gondolatokat és kutatásokat. Pedig egyszerűen szólva az én tanárom a páratlan görög Konstantinos Karatheodoris volt, akinek mindannyian hálával tartozunk” – mondja Einstein, akinek az említett tanár a relativitás elméletének kidolgozásában is segített. (Egyébként nem igaz, hogy Einstein megbukott volna matematikából, sőt matematikai tudása messze felülmúlta a többiekét, diszlexiás sem volt, egyedül az idegen nyelvek mentek neki gyengébben, de azokból is 4-esnek megfelelő érdemjegyei voltak.) Egy másik nagy tudós, Stephen Hawking szintén nagyon elismerően nyilatkozott matematikatanáráról, Dikran Tahtaról, aki még több matematikai és fizikai feladatok megoldására ösztönözte Hawkingot „szeretetével és intellektuális erejével”.
Mint látjuk, egy jó tanár akár egy életre is meghatározhatja az emberek életét, karrierjét, sőt – ha felfedezi valakiben a nagy kincset – akár a világ alakulását is. Hiszen mi lett volna, ha Einsteint és Hawkingot is csak korholta volna a matematika tanárja? Lehet, hogy kitűnő képességeiket soha nem bontakoztatták volna ki, és ettől a világunk is szegényebb lenne.
Nekem egyáltalán nem voltak például jó matematika tanáraim, és nem is lett belőlem tudós – mondjuk ez a veszély akkor sem fenyegetett volna, ha a jópofa és zseniális Mr. Keating veri belém a tudást a Holt költők társaságából. Ám hiába törték le az önbizalmamat ott, ahol csupán némi támogatásra lett volna szükségem ahhoz, hogy legalább az alapokat elsajátítsam, a humán területeken szerencsére csodás tanárokat kaptam – nem véletlen, hogy most az írásból keresem a kenyerem. Még mindig emlékszem a gimnáziumi magyar tanárom biztató szavaira, az egyetemi témavezető tanárom építő kritikájára, a magazin újságírást és műfajokat oktató tanárom lelkesítő értékelése, amitől még mindig borsódzik a hátam.
Milyen meghatározó (akár pozitív, akár negatív irányban) egy tanár személyisége hosszú távon is! De mi van, ha egy tanár nemcsak az egyén életére, hanem a világra is nagy hatással van? A pedagógus nap alkalmából most közülük emelünk ki 6 nagyszerű pedagógust:
Anne Sullivan – kiút a sötétből
Tanítása révén képes volt új világot kinyitni a süket és vak diák, Helen Keller számára. A szintén látássérült Sullivan házi tanítóként oktatta Kellert a Braille-re, a társadalmi etikett szabályaira és az engedelmességre. Sullivan segítségével Keller felülmúlta az akkoriban elvárható teljesítményt, sőt híres író, aktivista és előadó vált belőle. Sullivan az úgynevezett Tadoma-módszerrel tanította a kis diákját, amit két további eszközzel egészített ki: egyrészt Helen megérintette a beszélők ajkait és torkát, másrészt Sullian ujjaival betűzött Helen kezén. Sullivan tanári munkája befejezése után is Kellerrel maradt, egészen haláláig.
Vasily Sukhomlinsky és az öröm iskolája
A második világháború után Vasily Sukhomlinsky, egy fiatal ukrán tanár egy holisztikus oktatási gyakorlatot dolgozott ki azon gyerekek számára, akik átélték a háború borzalmait. Sukhomlinsky a világ számos részén ismert az Öröm Iskolája megteremtőjeként, kidolgozott programja a fejlődő gyerekek minden igényére válaszol – fizikai, érzelmi és szellemi szinten is. Oktatási módszere tele van optimizmussal, holott élete nehézségekkel volt terhelt: 1918-ban született Közép-Ukrajnában a polgárháború idején. Tinédzserként éhínségben élt, 1941-ben pedig besorozták, és majdnem meghalt a csatatéren, miközben fiatal feleségét és gyermekét meggyilkolta a Gestapo. A borzalmas körülmények mégis arra sarkallták, hogy egy olyan oktatási módszert dolgozzon ki, amely ápolja a valódi emberséget. Mintegy 22 éven át haláláig a Pavlysh községben lévő iskola vezetője volt, és arra törekedett, hogy a diákjait holisztikusan, a „szív, a fej, és a kezek” szintjén közelítse meg, és nem feltétlenül tankönyvi, hanem tapasztalati tudást adjon át nekik.
J. K. Rowling és a varázslófiú
A Harry Potter írója szintén tanárként dolgozott a 90-es évek legelején Portugáliában. Szeretett angolt tanítani annak ellenére, hogy diákjai „Rolling Stone”-nak csúfolták. Ám már ekkor is a varázslófiú történetén dolgozott délelőttönként, amikor épp nem kellett tanítania. 1993-ban, röviddel lánya születése után, elvált férjétől, és Skóciába utazott húgához, ahol szintén tanári állást szeretett volna kapni, de előtte még be akarta fejezni megkezdett könyvét. 3 évébe került, míg talált egy ügynököt, aki eladta a Harry Potter és a bölcsek köve kéziratát az angliai Bloomsbury Children’s Books kiadónak. Rowling ekkor franciatanárként dolgozott, és amikor tanítványai megtudták, hogy kiadják a könyvét, kórusban énekelték el neki a „Rolling, rolling, rolling, keep those wagons rolling” kezdetű számot. Rowling akkor mondta fel tanári állását, mikor a Scholastic Book megvásárolta tőle az amerikai kiadási jogokat 105 000 dollárért. Innentől kezdve minden idejét a Harry Potter-sorozat írásának szentelte.
Babar Ali, a legfiatalabb tanár
Az indiai diák 2009-ben, 16 éves korában a „legfiatalabb igazgató a világon” címet kapta meg a BBC-től. Babar Ali tehát maga is diák volt, miközben délután 4 órától diákjait a szülei hátsó udvarában alapított iskolájában oktatta. 9 éves korában kezdett el tanítani, többnyire játékból, majd úgy döntött, hogy komolyan veszi a feladatot. Iskolájában 2009-re már 10 tanár tanított 800 gyereket, 4-5 éves koruktól kezdve. Babar iskolája tandíjmentes, ezért szegény gyerekek is tanulhatnak, amitől ugrásszerűen megnőtt a tartományban az írni- és olvasni tudók száma.
Pető András, a goromba, mégis csupaszív zseni
Bár se szeri, se száma a nagyhatású magyar pedagógusoknak, gondoljunk csak Kodály Zoltánra vagy az alternatív értékközvetítő és képességfejlesztő Zsolnai-módszer feltalálójára, dr. Zsolnai Józsefre, mégis engedjétek meg, hogy végezetül, személyes érintettségem miatt Pető Andrásról írjak pár sort, hiszen anyukám az ő módszerével fejlesztett mozgássérült gyerekeket 40 éven át. Az orvos-gyógypedagógus egyedülálló, szerte a világon alkalmazott és jelentős változásokat hozó módszerének alapgondolata, hogy idegrendszerünk a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, és a tanítási-tanulási folyamat vezérlésével, rávezetéssel (konduktív) ezek mozgósíthatók. A konduktív pedagógia elsősorban tanulni tanít, kisgyermek korban a szülők, később a gyerekek mindennapos fizikai és szellemi munkájára épít. Pető András kezdetben maga keresett betegeket, akiket a saját pénzéből segített. 1963-ban alapította meg a Mozgássérültek Nevelőképző és Nevelőintézetét, és indítja meg a konduktorképzést. Munkásságának igazi jelentőségét Magyarországon azt követően fedezték fel, hogy az 1980-as években a BBC rádióműsorai révén nemzetközi hírnévre tett szert. Pető állítólag elég rossz modorú ember volt, valószínűleg ez sokáig akadályozhatta munkáját, orvosi elismerését és eredményeinek befogadását. Módszerét ma már 20 másik országban alkalmazzák.
Bánosi Eszter