
Játék határok nélkül: 4 szórakoztató játék a világ különféle tájairól
Próbáld ki te is!
Aki a 90-es évek elején volt gyerek, biztosan emlékszik a Játék határok nélkül című tévéműsorra, ahol különféle országok vetélkedtek egymással. A játékos feladatok nemcsak szórakoztatóak voltak, de sok mindent megtudhattunk belőlük más országok kultúrájáról is. Néhányan azt is megtapasztalhattuk a gyakorlatban, hogy milyen más nemzetiségű kortársakkal játszani: én például azért, mert anyukám a Pető Intézetben dolgozott, ahol sok helyről jöttek családok a foglalkozásokra, más pedig azért, mert a szülei diplomaták voltak más országokban. Arra sajnos már nem emlékszem, konkrétan mit játszottunk például a skót vagy az izraeli gyerekekkel, de annyi biztos, hogy beszéd nélkül is megértettük egymást, és nagyon jót szórakoztunk.
A most következő játékok szintén számos kellemes percet okozhatnak a gyermekeinknek, ráadásul játszva tárulhat fel előttük a világ, és annak varázslatos sokszínűsége. Sőt akár még az is kiderülhet, mennyire hasonlóan játszunk, teljesen függetlenül attól, hogy Európában, Afrikában vagy Ázsiában nevelkedtünk-e – mert a játékban nincsenek határok. Ti melyiket próbálnátok ki?
Görögország: Algamata, avagy szobrok
A görög gyerekek jól ismerik az elképesztő, antik márványszobrokat, például a híres diszkoszvetőt, ezért teljesen természetes a számukra, hogy ezeket inspiráló karakterként beleszőjék a játékaikba. A szobrok elnevezésű játékot négy vagy több gyerek játszhatja négy éves kortól.
Hogyan játsszuk: Válasszunk ki egyvalakit, és takartjuk be a szemeit. A kiválasztott kezdjen el számolni legalább tízig, de mehet tovább is. Amikor úgy érzi, hagyja abba a számolást, és nyissa ki a szemét.
Miközben ő számol, a többiek szóródjanak szét körülötte, amíg azt nem kiáltja „Agalmata”- ami egy szobor Görögországban. (Ha nem tudja megjegyezni, elég annyit kiáltania, hogy „szobor”). Erre a végszóra a többi gyereknek meg kell merevednie, és olyan pózt felvennie, ami egy híres szoborra emlékeztet. Segítség lehet, ha a játék előtt már megismerték a szobrokat a gyerekek, például a híres Gondolkodót, a magyar vagy az amerikai szabadságszobrot, vagy a Gerelyhajítót, ezért készíthetünk kártyákat is a szobrok fotóival. A gyerekek használhatnak tárgyakat – labdát, levelet, frizbit – bármit, amivel valósághűvé válik a szobruk. A számoló feladata az, hogy kizökkentse a szobrokat merev helyzetükből, például úgy, hogy megnevetteti őket. Az utolsó játékos, aki a legtovább tud mozdulatlan maradni, lesz a nyertes, és az új számoló. A játék kiválóan fejleszti a memóriát, a műveltséget és az egyensúlyérzéket.
Forrás: Milwaukee Public Schools
Ghána: Pilolo, vagyis keresd meg
Nyugat-Afrikában, Ghána vidékén a gyerekek igen kevés bolti játékkal játszhatnak, de számos lehetőséget találnak a szórakozásra. Ezt a játékot legalább hatan kell játszani, akár már négy éves kortól.
Amire szükségünk lesz: Annyi kő vagy érme, ahány játékos van, illetve egy bot.
Hogyan játsszuk: Jelöljünk ki egy vezetőt és egy időmérőt, és húzzunk a bottal egy célvonalat. A vezető titokban rejtse el az érméket (minden játékosra egy érme jusson), miközben a többiek háttal állnak neki. Az időmérő álljon a célvonalhoz, hogy lássa, ki az első, aki célba ér. Amikor a vezető azt kiáltja, hogy „Pilolo” (ami annyit jelent, „itt az idő a keresésre”), a többieknek el kell kezdeniük keresni az érméket, aki pedig először megtalálja, át kell vinnie a célvonalon. A győztes egy pontot nyer. Új játékhoz új vezetőt és időmérőt kell választani, és annyiszor ismételhetjük, ahányszor csak akarjuk, vagy amíg az energiánk engedi. Az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze.
Forrás: Tzu Chi School
Szumátra: Semut, Orang, Gajah, avagy hangya, ember, elefánt
A nagy indonéziai sziget a szumátrai elefánt otthona, ami sok szerepet kap az ott született gyermekek játékában. A Semut, Orang, Gajah nevű játék – hasonlóképp a Kő, papír, ollóhoz – arra is alkalmas, hogy eldöntsük, ki kezd el egy játékot, de szimpla szórakozásra is kiváló. Mi rengeteg játszottuk csak úgy, puszta unaloműzés gyanánt is. A játékhoz itt is ketten kellenek.
Hogyan játsszuk: A játékosok ökölbe szorítják a kezüket, és amíg háromig számolnak, fel-le emelik az öklüket. Négyre megállnak, és öklükből három jelet formálhatnak: a kisujjuk kiegyenesítése a hangya (semut), a mutatóujjuk kiegyenesítése az ember (orang), a hüvelykujj kiegyenesítése pedig az elefánt (gajah). Az elefánt üti az embert, mert erősebb, az ember üti a hangyát, mert el tudja taposni. A hangya viszont üti az elefántot, mert bele tud mászni a fülébe, és megcsípni őt, amivel teljesen az őrületbe kergetheti. Ha mindkét játékos ugyanazt a jelet mutatja, újrakezdődik a játék. Három menetből két nyereség számít egy győzelemnek.
Forrás: Party Games Guide
Anglia: „Székfoglaló” másképp
Az angol gyerekek népszerű játéka hasonló a magyar székfoglalóhoz, ám itt egy különleges ajándék jár kézről kézre. A játékot legalább öten kell, hogy játsszák.
Amire szükségünk lesz: egy becsomagolt meglepetés és egy ritmusos zeneszám
Hogyan játsszuk: Az apa vagy az anya gondosan, számos rétegbe csomagolja be az ajándékot, mielőtt a játék elkezdődne. Az ajándéknak kézről kézre kell járnia, amíg meg nem áll a zene, ekkor egy réteget le kell húzni az ajándékról. A zene újra elindul, az ajándék pedig tovább jár, mindaddig, míg az utolsó réteg papír le nem kerül róla. A nyertes az, aki eltávolíthatja az utolsó réteget. Kiváló játék szülinapi zsúrok alkalmával.