nyar
Izgulsz a gyerekek tanulmányai miatt? 8 érv amellett, hogy a gyerekekbe zsigerileg kódolva van a tanulás
Ma már egyre többet hallani az olyan iskolákról, kezdeményezésekről, amelyek a gyerekekben lévő természetes tanulási igényt hívják elő és bontakoztatják ki. Pszichológiai bizonyítékok is vannak arra, hogy a gyerekeknek nincs szükségük külső kényszerítő erőre, hanem biológiailag programozva van beléjük a tanulás, könnyebben tanulnak vegyes életkorú csoportokban, játék közben, vagy épp az iskola falain túl, természetes környezetben.

Izgulsz a gyerekek tanulmányai miatt? 8 érv amellett, hogy a gyerekekbe zsigerileg kódolva van a tanulás

Szülőként bizonyára te is azt tapasztalod, hogy a mai oktatási módszerek meglehetősen hasonlítanak a 30 évvel ezelőttiekhez. Ez azért is meglepő, mert a gyerekek tanulásáról (illetve elméjük működéséről) szóló tudományos ismeretek jelentősen növekedtek a pszichológia vagy az idegtudomány fejlődésével. Az evolúciós pszichológia azt vizsgálja, hogyan tanultak a gyerekek a vadászó-gyűjtögető kultúrákban, ahol az emberek evolúciós pályafutásuk mintegy 99%-át töltötték. E hosszú idő alatt a gyerekek agya változott, formálódott. Szerencsére még mindig vannak olyan közösségek, amelyek többé-kevésbé úgy élnek, mint őseink (például a paraguayi Ache, a botswanai Kung San vagy a tanzániai Hadza), ezért sokat taníthatnak nekünk arról, hogyan tanulnak a gyerekek.
 
Az Evolution Intézet egy olyan nemzetközi szervezet, amely az evolúciós elmélet és biológia eredményeit használja a társadalom javításának érdekében. Pár évvel ezelőtt ezeket a következtetéseket vonta le:
 
#1. A gyerekekbe biológiailag programozva van a tanulás: Más fajokkal ellentétben az emberek gyerekkora sokáig tart, mert sok információra van szükségük ahhoz, hogy túléljenek és fejlődjenek a nagy és komplex társadalmakban.
 
#2. Néhány készség könnyebben megtanulható, mint mások: Nem kell megtanítanunk a gyereket járni, beszélni vagy játszani, mindez természetesen történik (hacsak nincs valamii fejlődési probléma). Az olyan új evolúciós készségek, mint az olvasás, az írás vagy a matematika azonban nagyobb erőfeszítést és intenzív gyakorlást igényelnek, és még így sem mindenki számára garantált a siker.
 
#3. A gyerekek más gyerekekkel játszanak, és nem a felnőttek utasításaira cselekszenek. A vadászó-gyűjtögető társadalmakban a tanulás a gyerekek irányítása alatt állt: ők döntötték el, mit akarnak tanulni, és sokkal több szabadságuk volt.
 
#4. A tanulást gyorsan kell jutalmazni. Minden állatfaj kölykeiről elmondható, hogy nehezen sajátítanak el új tudást, ha ez nem nyújt közvetlen jutalmat. A jutalmak sokfélék lehetnek – egy készség gyors javulása (mint például a fütyülés), egy csoportban kivívott státusz vagy egy másik gyerek elismerő mosolya.
 
#5. A vadászó-gyűjtögetők között a tanulás különböző korosztályú vegyes csoportokban zajlott. Az idősebb gyerekek szerepmodellként, tanárként funkcionáltak, és így felkészültek a szülői életre. Az azonos korú gyerekek egy osztályban való elhelyezése ezért nem biztos, hogy hatékony a tanulás szempontjából.
 
Otthonoktatás, szabadtanulás – Te mit gondolsz erről?
A szabadtanulás (unschooling) hívei szintén úgy vélik, hogy a tanulás a tanulóban történik, ezért a gyerek szempontjait veszik figyelembe a tanító szempontjai helyett. A szabadtanulás követői otthon, és nem az alaptanterv szerint oktatják gyerekeiket, érdeklődésüket követve ismertetik meg velük a világot, például ha a gyereket épp bányászat érdekli, akkor eköré szerveznek programokat, megismerési lehetőségeket. Ezek a gyerekek itthon a tankötelezettséget csak egy külföldi intézményben teljesíthetik, mivel a magyar törvények előírják az otthon oktatott magántanulóiknak a félévi osztályozó vizsgát, ez viszont szembe menne a szabadon tanuló családok elveivel. És mi van, ha a gyerek így nem tanul? – tehetjük fel a jogos kérdést. Az unschooling hívei – egybehangzóan az evolúciós pszichológiai érveivel – azt mondják, ilyen nincs, mert a gyerekek érettségük szerint azok felé a dolgok felé fordulnak, amelyekre épp fogékony az idegrendszerük.  
 
#6. A szorongás, a stressz, a nyomás és az éhség csökkenti a gyerekek tanulási képességeit. Amikor egy gyerek aggódik például egy dolgozat, felelés miatt, akkor figyelme a túlélésre, és nem a tanulásra összpontosul. A tanulás biztonságos környezetet igényel fenyegetés nélkül. Ezért is van, hogy olyan sikeresek azok a játékok, amelyek a játékosan új képességek és tudás elsajátítására és fejlesztésére ösztönzik a gyerekeket, mint például az Engino, a Geomag, vagy a MindenTuDorka, vagy a Villámválasz kártyajáték.
 
#7. A gyerekek különböznek tanulási stílusukban. Néhány gyerek kíváncsibb, mint mások. A tanulási stílusokban nemek közötti különbségek is vannak. A fiúk több kockázatot vállalnak, és többet tanulnak cselekvés közben. A lányok sokkal óvatosabbak, és először az információt szerzik meg, mielőtt cselekednének. A lányoknak jobb a verbális képessége, míg a fiúk jobban tájékozódnak a térben.
 
#8. A kisméretű közösségekben a tanulás elsősorban olyan természetes környezetben történt meg, ahol a gyerekek játszottak, pihentek, megérinthették egymást. Az ilyen természetes viselkedési szokások tiltása elnyomhatja a gyerekek tanulási képességét és kreativitását. Egy olyan iskolai környezet, ahol nincsenek növények, fák vagy állatok, gátolják a tanulási folyamatot. Vagyis az iskolaépületek környezetbarátabbá tétele elsődleges a tanulás szempontjából.
 
A Psychology Today cikke nyomán,
Bánosi Eszter

Hozzászólás írása

Kérjük, vedd figyelembe, hogy a hozzászólásokat jóvá kell hagynunk, hogy látszódjon az oldalon.