nyar
„Drón-szülőség”,a kütyük által irányított nevelés - Senki sem kerülheti el teljesen, de vigyázzunk a mértékkel
Míg a helikopter-szülők túlzottan belevonódtak gyerekeik életébe, addig a drón-szülők a technológiára bízzák nevelési feladataik egy részét. A technológia által vezérelt nevelésnek ugyan vannak előnyei is, azért jobb vigyáznunk a mértékkel.

„Drón-szülőség”,a kütyük által irányított nevelés - Senki sem kerülheti el teljesen, de vigyázzunk a mértékkel

Szülőnek lenni egy dolog, jó szülőnek lenni pedig egy másik. Ebben az sem segít igazán, hogy a szülői gyakorlatok folyamatosan, az elmúlt években pedig drasztikusan változnak. Ryan Jenkins, az Y- és a Z generációk szakértője szerint a ma már szülővé érett Y generáció abban különbözik a megelőző generációktól, hogy gyakorlatilag együtt nőtt fel a technológiával, ezért a digitalizáció és az internet nagyfokú befolyással van mindarra, amit gondol, kommunikál, dolgozik, vagy ahogy éppen szülőként viselkedik.
 
Míg a legtöbb Y generációs úgy határozott, hogy folytatja karrierjét a szülés után, ez még nem jelenti azt, hogy ne szeretne jó szülője maradni a gyerekének, és biztosítani számára mindent, ami az egészséges fejlődéséhez szükséges. De ahelyett, hogy helikopter szülőkké válna (olyanná, aki túlságosan bevonódik gyereke élményeibe és problémáiba, beleértve az oktatásukat is), az Y generáció inkább arra hajlamos, hogy úgynevezett „drón” szülővé váljon.
 
A drón-szülők a technológiát használják arra, hogy nyomon kövessék, hol jár éppen a gyermekük, felügyeljék hangulatát, sőt akár még szívverését is. Azok a Z generációs emberek, akik pedig korán szülővé váltak, gyakorlatilag baba koruktól kezdve ahhoz szoktak, hogy vezeték nélküli babamonitorok, intelligens otthoni kamerák és mobiltelefon-nyomonkövetők figyelik minden egyes lépésüket. A drón szülők mindemellett szülői blogokon, fórumokon konzultálnak egymással, hogy megoldják a gyermekek kapcsán felmerülő problémákat.
 
Bár ezek a szülők dolgoznak, a gyerekek feltehetően tudatában vannak annak, hogy szüleik akkor is tudják, hogy elegendő időt fektettek-e a tanulásra, amikor egyébként fizikailag nincsenek jelen mellettük, hiszen a kamerák ezt is rögzítik. A szülő figyelemmel kísérheti azt is, mit olvas a gyerek a netet, és mit tölt le, sőt akár fegyelmezésre is használhatja a technológiát, például igénybe vehet olyan helyalapú szolgáltatást, amely korlátozza a gyerek online tevékenységét, vagy kilépteti, kikapcsolja a nyomon követett, gyerek által használt eszközt, ha ez a használat átlép egy bizonyos időkorlátot.
 Miközben a drón-nevelés – amit valljunk be, nem igazán tudunk kikerülni, maximum minél kevésbé a hatása alatt állni – rugalmasságot ad a gyerekeknek a munkára, játékra, vagy a határidők szervezésére, addig sajnos hátrányai is vannak. Vera Itabiliana gyermek- és családpszichológus szerint a következő előnyökkel, illetve hátrányokkal járhat egy gyerek életében, ha túlságosan technológia vezérelt nevelést kap:
 
Előny: A gyerekek kifejezőbbek
Az enyhén laza felügyelet lehetővé teszi, hogy a gyerek kényelmesen kifejezze érzéseit és véleményét. Hozzászokik ahhoz, hogy megvitassa dolgait a szüleivel, ezért nyitott és intelligens lesz. A gyerekek képesek megérteni a problémákat és visszajelzéseket adni rájuk.
 
Előny: Technológiai zsenikké válnak
A technológiához értő szülők valószínű gyereküket is azzá teszik. A gyerekek képesek lesznek használni az interneten elérhető oktatási játékokat és videókat is.
 
Hátrány: Lázadó hozzáállásuk lesz
A túlzott szólásszabadság miatt hajlamosak lehetnek a lázadásra, áthágni az otthoni, iskolai vagy más társadalmi szabályokat.
 
Hátrány: A gyerekek rabjai lesznek a szerkentyűknek
Ezek a gyerekek gyakorlatilag a születésüktől fogva ismerik a technológiát, ezért beszédfejlődésük késhet a kütyühasználat miatt. A késés tovább fokozódhat, ha a szülők elektronikus kütyüket használnak arra, hogy megtanítsák a gyerekeket az ábécére, a színekre, az idegen nyelvekre vagy a puzzle-ra. Pedig sokkal jobb, ha ezek a dolgok kézzelfoghatóak, sőt nemcsak jobb, de egyértelműen szükségszerű is a normális fejlődéshez. Gondoljunk csak bele, hogyan fejleszti pl. a finommotorikát, ha a gyereknek az ujjai közé kell csippentenie a puzzle játék darabkáit. Ahogy teljesen más az is, amikor a baba első építőjátékát a kis kezével építi meg. Lehet, hogy a képernyő nyomkodásával fejlődik valamicskét a gondolkodása, az összekapcsolt mozgás hiányában ez aligha lesz jelentős.
 
A pszichológus szerint a drón szülőséggel semmi baj nincs addig, amíg tartjuk a határokat, szabályokat állítunk fel, és teret engedünk a kütyük nélküli minőségi időtöltésnek. Fontosnak tartja, hogy a gyerekek különböző típusú stimulációkat kapjanak az optimális fejlődés érdekében, például olvassanak, sétáljanak, gyalogoljanak, vagy például fából készült játékokkal játszanak.
 
Ti mennyire engeditek be a technológiát a gyereknevelésbe?
 
A The Jakarta Post cikke nyomán

Hozzászólás írása

Kérjük, vedd figyelembe, hogy a hozzászólásokat jóvá kell hagynunk, hogy látszódjon az oldalon.