A kevesebb játék jobban fejleszti a kreativitást, mint a sok!
Amerikai kutatók szerint a kevesebb játék jobban fejleszti a kreativitást, és csökkenti a figyelemzavart. De ha sok a játék otthon, arra is van megoldás!
A kevesebb több
A Toledói Egyetem kutatói járni tanuló kisgyermekeknek adott a kutatásban négy, illetve 16 játékot, majd rögzítették a gyerekek viselkedését. A gyerekeknek fél óra játékidőt biztosítottak és azt figyelték meg, hogy azok a gyermekek, akik kevesebb játékot kaptak, messze kreatívabb módon használták azokat.
Egyértelmű volt az is, hogy a gyerekek, ha kevesebb játék állt rendelkezésükre, sokkal több időt szántak az egyes játékokra, és kevésbé terelődött el a figyelmük.
Dr. Carly Dauch, a kutatás vezetője szerint: „A játékok mennyisége alapvetően meghatározta a játékidő minőségét. A túl sok játék a gyermek környezetében csökkentette a játék mélységét, és figyelemzavart okozott.”
Megerősített megfigyelés
Nem ez az első ilyen kutatás, ami hasonló eredményt hozott. Német kutatók figyelték meg, hogy miután egy müncheni óvodából eltávolították három hónapra az összes játékot, a gyermekek idővel sokkal kreatívabban játszottak és sokkal több volt a közösségi, többszereplős játék. Az első napok zavarodottságát gyorsan felváltotta a képzelet szülte játék.
Felfedezők
Dr. John Richer, az Oxfordi kórház gyermekpszichológusa szerint a gyermek, amikor egy új tárggyal találkozik, mindig először felfedezi, majd utána játszik vele.
A felfedezésnél a gyermek arra keresi a válasz: ”Ez micsoda?”, a játék szakaszban pedig azt: „Ezzel mit lehet csinálni?”.
Amikor egy gyermeket túl sok játék vesz körül, akkor idejének döntő részét a felfedezésre fordítja, de alig játszik. Azonban az a gyermek, aki a játékra fordít több időt a pszichológus szerint: ”kreatívabb, jobban fejlődik a képzelete és nagyobb az érzelmi biztonsága”.
Van megoldás!
A kutatók azt javasolják a szülőknek és az óvodáknak is, hogy csökkentsék a gyermekek előtt lévő játékok számát, és a nem használt játékokat helyezzék el tárolókban, zárt szekrényekben, és időnként rotálják az elől lévő játékokat. Így javítható a játékélmény minősége, és ez a módszer csökkentheti a figyelemzavar kialakulását is.
Sokan gondolják azt, hogy az online játékok megjelenése, és a csökkenő játékidő rontja a képzelőerőt a gyermekeknél, de ez összességében szerencsére nincs így. Huszonöt év kutatásait összegezve amerikai kutatók arra jutottak, hogy bár csökkent a gyermek játékra fordított ideje a nyolcvanas évekhez képest, ám a mai gyerekek képzelőereje nagyobb és kevesebb negatív érzést élnek bele a játékba, mint szüleik.