5 mód, hogyan tanítsd meg a gyerekedet a takarékoskodásra
A spórolás, a pénz megtakarítása a biztos pénzügyi alap megteremtésének egyik legfontosabb szempontja. Sokan azonban sajnos hibák és tapasztalatok révén tanultuk meg, milyen fontos is a megtakarítás. Az iskola nem igazán a területe e képesség megszerzésének, és sokan úgy találjuk, elég csak felnőtt korukban erre törekednünk. Pedig ez nem így van: már gyerekkorban megalapozhatjuk azt, hogyan álljunk később a pénzhez.
Számos módszer létezik arra, hogy felvértezzük a legifjabb generációt, és pénzügyi tudatosságra neveljük őket. Ez az 5 mód segíthet:
#1. Kezdjük malac-bankkal
A malac-bank nagyszerű módja lehet annak, hogy megtanítsuk a gyerekeket a takarékoskodás fontosságára, illetve hogy megkönnyítsük számukra a folyamatot. Mondjuk el a kicsiknek, hogy a cél a malacka-bank megtöltése érmékkel és papírpénzzel. A malacpersely segítségével tudatosodik bennük, hogy a megtakarítással egyre több pénzük lesz, és ahelyett, hogy elapróznánk, mire költenek, egyben költhetik el az összeget valami nagyobbra, amint tele lesz a malac pocakja. Nagy élmény, ha a gyerekek megtervezhetik perselyüket: a Piggy Bank malacpersely külsejét ki is festhetik. A pénzgyűjtésre mindenképp motiváló erővel hat, hogy a perselyt sajnos szét kell törni, amikor megtelik. A klasszikus malacperselyen kívül használhatjuk a retro fém kutyás perselyt is. Biztos vagyok benne, hogy neked is volt ilyened otthon gyerekkorodban!
#2. Nyissunk bankszámlát
Megtakarítási számlát gyerekeknek is nyithatunk, ha már kinőttek a malacperselyes korból. A nagymamám például nyitott nekem egyet anno, és minden hónapban belerakott egy kevés pénzt, és engem is arra ösztönzött, hogy tegyek így. Sajnos én nem voltam annyira jó alany, mert mindig rábeszéltem a nagyit, hogy a bank helyett nekem adja a pénzt, mert égető szükségem van rá. A megtakarítási bankszámla segítségével a gyerekek nyomon követhetik, mennyi pénzük van aktuálisan, és az nagyszerű motivációs forrás a számukra, ha megértik, hogy a pénzük idővel növekedni fog, ha nem nyúlnak hozzá.
#3. Spóroló befőtt
Amikor a gyerekek egy új játékot akarnak, mutassuk meg nekik, hogy ehhez spórolniuk kell. Készítsünk elő egy üveget, majd minden héten adjunk nekik egy kis zsebpénzt, amit beletehetnek a befőttbe. Például ha hetente adunk nekik 2000 forintot, akkor ebből egy hónap alatt már egy nagyobb értékű játék, például a Mighty Beanz Slammer Time versenypálya összegét is megspórolhatják. A megtakarítás ösztönzésére tegyünk egy képet a játékról az üvegre, így vizuálisan is beléjük vésődik, hogy miért teszik mindezt.
#4. Használjunk példákat
A gyerekek példák útján tanulnak, ezért ha például vásárolni megyünk, mutassuk meg a gyerekeknek, hogyan tegyenek különbséget az árak között, és magyarázzuk el, miért jobb egy bizonyos áru vásárlása ár-érték arány tekintetében.
#5. Beszélgessünk
Az egyik legfontosabb dolog, amit tehetünk, hogy beszélgetést kezdünk a pénzről és a megtakarítás fontosságáról. A pénznek nem kell ijesztő dolognak vagy tabunak lennie. Az olyan kérdésre, mint például „gazdagok vagyunk-e”, válaszolhatunk a családi értékek számbavételével, és a felelős kiadások hangsúlyozásával. Biztosítsuk a gyerekeket arról, hogy rendelkeznek támogatásunkkal, de rajtuk is múlik, mennyit hajlandóak áldozni azért, amit igazán akarnak. A jó kérdések feltétele segíti őket abban, hogy a pénzzel pozitív kapcsolatot alakítsanak ki.
Nézzük, korosztályok szerint hogyan edukálhatjuk a gyerekeket a pénz tudatos használatára:
Óvodáskor: Vitassunk meg olyan házkörüli feladatokat, melyek elvégzéséért pénz jár. Beszélgessünk a megtakarítási célokról. Mutassuk meg, hogyan tehetjük be a pénzünket a bankba. Mutassunk arra is példát, mikor dönthetünk úgy, hogy nem költünk valamire pénzt.
Kisiskolás kor: Vegyünk sorra, milyen állásokkal lehet pénzt keresni. Adjunk példákat arra is, hogy a fizetésen, juttatáson kívül még milyen bevételi forrásaink lehetnek. Magyarázzuk el, hogy a spórolás hozzájárul az anyagi jóléthez, és mutassuk meg, hogyan követjük nyomon a pénz elköltését, milyen következményei lehetnek a pénzügyi döntéseknek. Ebben a korban már játszhatunk velük Monopoly Junior társast is, amellyel játszva nemcsak megismerkedhetnek a takarékosság fontosságával, és gyakorolhatják a számokat, de bepillantást nyerhetnek a bankkártya használatba is.
Általános iskola felső tagozata-gimnázium: Itt már beszélhetünk a pénzügyi prioritásokról, az inflációról, a GDP-ről, a bérezésekről, stb. Megmutathatjuk, hogy a divatrendek, a kortárs nyomás milyen hatással vannak a pénzügyi döntésekre. A klasszikus Monopoly játékban megtanulhatják a pénzbefektetés alapjait, illetve azt, mivel járhat egy pénzügyi kockázatvállalás.